,, Polacy wyklęci z FSM" to dokument, w którym Rajmund Pollak, związany od 1979 roku z Fabryką Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, opisuje dramatyczną historię zakładu i ludzi z podziemnych struktur bielsko-bialskiej,,Solidarności".
Poznajemy kulisy przekrętu wartego prawie 3 miliardy dolarów. Przedstawione w książce dokumenty pokazują niezrównane w cywilizowanych krajach przypadki bezkarności osób sprawujących najwyższe funkcje w Państwie, a głównie rozpanoszoną ponad miarę nieudolność.
Rajmund Pollak opisuje metody działań włoskich właścicieli fabryki wobec pracujących w niej Polaków. Odsłania kulisy utajnionych zaniedbań i nieprawidłowości. Pisze o pobłażliwych prokuratorach w III RP i o tym, jak Donald Tusk pomógł Włochom zwalniać Polaków z pracy.
Umowę z Fiatem, która oznaczała agonię FSM, podpisał w maju 1992 r. Jeden z założycieli Platformy Obywatelskiej Andrzej Olechowski. Polska straciła najkorzystniejsze fabryki FSM, a ponad 25 tysięcy pracowników pozbawiono praw do bezpłatnych akcji pracowniczych.
19 lutego 2016 r. Poseł Józef Brynkus skierował do Ministra Skarbu interpelację w sprawie korzyści odniesionych przez Fiat Auto Poland po przejęciu FSM. W odpowiedzi Marek Zagórski, sekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, nie tylko potwierdził, iż wartość FSM przed prywatyzacją wynosiła 3 miliardy dolarów,ponadto ujawnił wręcz sensacyjne detale określenia wartości tak zasobnych spółek, jak Fiat Auto Poland SA, Magneti-Marelli Poland SA i Texid Poland SA, które powstały na bazie FSM.
Każdą z tych spółek wyceniono na miliard starych złotych, czyli zaledwie 100 tysięcy nowych złotych. W sumie 300 tysięcy nowych złotych, co daje ok. 75 tysięcy dolarów. Zatem wartość FSM spadła w wyniku prywatyzacji z 3 miliardów do 75 tysięcy dolarów!
Pytanie brzmi: kto ukradł pozostałe pieniądze$993 aby na nie odpowiedzieć starczy sięgnąć po dokumenty NIK. Rajmund Pollak mgr inż. (ur. 1953 w Bielsku-Białej). Brał udział we wdrażaniu do produkcji Fiata 126p, Fiata Cinquecento, Fiata Seicento, a także w realizacji importu linii i maszyn produkcyjnych dla Fiata Panda.
W latach 1980-2008 działacz NSZZ Solidarność. Od 1989 do 1991 Przewodniczący Komisji Zakładowej,,S" Biura Handlu Zagranicznego Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Zajmował szereg funkcji związkowych m.in.: Przewodniczącego K.Z.
Fiat Auto Poland w roku 1995. Był członkiem Sekcji Krajowej Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ,,Solidarność" i wiceprzewodniczącym Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ,,S" Fiat Auto Poland S.A.Doprowadził do odtajnienia protokołu NIK na temat prywatyzacji FSM i oddał do Prokuratury sprawę tej afery.
Całe życie bezpartyjny.