Co to znaczy produkować film$64 Jak handluje się filmami$65 Czy w świecie produkcji filmowej istnieją odpowiedniki magazynów, w których zalegają niepożądane poprzez kupujących produkty$66 Na czym polegają różnice pomiędzy systemami filmowymi: amerykańskim, opartym na kumulacji kapitału ekonomicznego, i europejskim, odwołującym się do kapitału kulturowego oraz budowania prestiżu$67 Jaką rolę w pejzażu kinematograficznym odgrywają rozwijające się w zawrotnym tempie Chiny$68 Książka Marcina Adamczaka jest poświęcona kinu w optyce rynkowej i instytucjonalnej.
Podejmuje m.in. Takie tematy, jak: o handel filmami, o reguły ich rozpowszechniania, o festiwale, o światowy rynek filmowy. Pierwszą część książki autor poświęca kształtowaniu się dominacji amerykańskiego przemysłu filmowego.
generuje historyczne tło, pozwalające czytelnikowi zrozumieć współczesność oraz funkcjonowanie rynków filmowych w czasach najnowszych. W drugiej części autor opisuje europejski subsystem filmowy oparty na kumulacji kapitałów kulturowych, a nie ekonomicznych, choć zarysowuje także połączenia obecne na tym polu.
W trzeciej części książki autor podejmuje próbkę odpowiedzi na wciąż otwarte pytanie o rolę, jaką w pejzażu kinematograficznym odgrywają Chiny. Podrozdział poświęcony twórczości Zhanga Yimou demonstruje, jakimi sposobami kumulacji kapitałów posługują się dziś chińscy twórcy.
Część ta osadzona jest w szerokim kontekście historyczno-kulturowym, który pozwala spojrzeć na współczesną rywalizację mocarstw na arenie kinematograficznej w zupełnie inny sposób, i zobaczyć w niej emanację znacznie poważniejszych konfliktów politycznych i kulturowych.
W badaniach produkcyjnych autor nie koncentruje się na luźno powiązanych studiach przypadków. Oferuje odmienne podejście, preferując szersze ujęcie systemu kosztem szczegółowego opisu jednostkowych zjawisk.
istotne jest tu połączenie aspektów produkcyjnych z motywem handlu filmami, obrotu i podmiany, rynku i kapitałów, zarysowanie perspektywy filmowego świata. Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców kursów akademickich dotyczących filmu, procesów globalizacji czy kultury współczesnej.
Może także być lekturą dla pasjonatów kina, którzy chcieliby poznać kulisy funkcjonowania przemysłów filmowych.