Powodzenie w biznesie, które jest udziałem zarówno firm, jak i ich menedżerów, wynika z oddziaływania wielu czynników. Warunki hiper konkurencji, stan permanentnego kryzysu i wszechobecność wirtualnych narzędzi komunikacji istotnie modyfikują warunki funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.
Gotowość do zmian, determinacja w doskonaleniu kompetencji menedżerskich i podnoszenie wydajności zarządzanych firm to trzy widoczne obszary problemowe, z których wyłaniają się liczne dylematy warte wnikliwej dyskusji.
Dylematy te są osnute wokół tradycyjnych zagadnień menedżerskich, takich jak finanse, marketing i operacje. Ich integracja w połączeniu z procesami formułowania i wdrażania strategii to jedne z najważniejszych determinant sprawności marki.
Z wyzwaniami konfrontowani są ludzie współpracujący ze sobą w zespołach, którym przewodzą liderzy. W monografii podjęto naukową dyskusję w trzech obszarach, podkreślając występujące dylematy i formułując propozycje rozwiązań.
Zaprezentowano najnowsze koncepcje, metody i narzędzia, których wdrażanie przekłada się na wzrost sprawności w zarządzaniu. Pierwszy obszar dotyczy zewnętrznego kontekstu funkcjonowania przedsiębiorstwa, którego znaczne parametry to zróżnicowanie, obfitość i permanentny kryzys.
Obszar drugi to kluczowe funkcje przedsiębiorstw a podlegające redefinicji będącej rezultatem zmodyfikowanych pragnień kupujących i zmodyfikowanej formuły współpracy podmiotów gospodarczych. Cykl budowania strategii konkurencyjnych i programów strategicznych w warunkach pokaźnej zmienności rynków to trzeci obszar prowadzenia naukowej debaty.
wyodrębnionym obszarom odpowiadają trzy części monografii.