Kluczowe mierniki dokonań (Key Performance Indicators, KPI) odgrywają wiodącą rolę w zarządzaniu rozmaitymi organizacjami. Badania pokazują, że ich potencjał - mimo ogromnej popularności, a także wprowadzenia obowiązku raportowania poprzez określone podmioty - nie jest jednak w pełni używany; problematyczny pozostaje sam dobór KPI na potrzeby zarządzania. Źródeł tego stanu rzeczy należy upatrywać w niejednoznaczności podstaw teoretycznych zarządzania dokonaniami (luka teoretyczna), w braku szczegółowych procedur tworzenia systemu KPI (luka metodyczna) oraz w braku metod obiektywnego ich doboru i selekcji (luka empiryczna). W literaturze przedmiotu można wszakże znaleźć kompleksowe rozwiązania, jak na przykład znaną od lat strategiczną kartę wyników R. Kaplana i D. Nortona,obecnie są one uznawane za zbyt ogólne i nieefektywne, gdyż zaniedbują jasne przełożenie strategii na działania poszczególnych pracowników, na co wskazywał m.in. M.G. Brown. Celem monografii było wypracowanie innowacyjnej koncepcji zarządzania dokonaniami w organizacji wykorzystującej system kluczowych mierników dokonań i uwzględniającej zapotrzebowania decydentów, a także kryteria interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Opracowana koncepcja zakłada budowanie relacji pomiędzy decydentami a innymi interesariuszami (w tym klientami i pracownikami) zgodnie z założeniami teorii równowagi praktycznej A.K. Koźmińskiego i K. Obłoja. Opracowana koncepcja "zamyka" wszystkie trzy wyznaczone wyżej luki badawcze, ponieważ: definiuje kluczowe mierniki dokonań i szczegółowo opisuje ich istotę i proces życia, przedstawia procedurę konstrukcji systemu kluczowych mierników dokonań, posiada opis metod wykorzystywanych do tej pory, jak w dodatku autorskich rozwiązań używanych w szczególności do identyfikacji i selekcji KPI, pokazuje zasady komunikacji z zastosowaniem KPI wspierających budowanie relacji pomiędzy decydentami a interesariuszami. Jak wykazały badania autora, istnieje grupa podmiotów, w których konsensus (równowaga) pomiędzy decydentami a interesariuszami zezwala na realizację strategii. Można więc oczekiwać, iż zaproponowana koncepcja spełni oczekiwania w praktyce gospodarczej - i to zarówno przy rozwiązywaniu partykularnych problemów, jak i przy budowie całościowego systemu. Tytuł Kluczowe mierniki dokonań (KPI) w zarządzaniu Autor Andrzej Niemiec Wydawnictwo CeDeWu EAN 9788381027441 ISBN 9788381027441 Kategoria Literatura, Zarządzanie ilość stron 388 Format 235x165 mm Rok wydania 2023