Pojęcie,,efekt Flynna" odnosi się do systematycznego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji (IQ), obserwowanego od początku XX wieku. Czy fakt ten oznacza, iż każde kolejne pokolenie jest bardziej inteligentne niż poprzednie$1244 Czy podpowiada nam, w jaki sposób każdy z nas może powiększyć swoją inteligencję$1245 Profesor Flynn pyta, czym tak naprawdę jest inteligencja, a następnie udziela zaskakującej i pouczającej odpowiedzi na to pytanie.
Autor zestawia sztukę spisywania historii poznawczej z naukowym pomiarem inteligencji, demonstrując nowe dane empiryczne, pokazuje, w jaki sposób możemy stworzyć kompletną teorię inteligencji i wysuwa zastrzeżenia do teorii inteligencji wielorakich autorstwa Howarda Gardnera.
Ta fascynująca, nieszablonowa książka przerzuca most nad przepaścią oddzielającą nasze umysły od umysłów naszych przodków sprzed stu lat, wnosząc widoczny wkład w naszą wiedzę o ludzkiej inteligencji. Flynn przedstawia pierwsze satysfakcjonujące wyjaśnienie imponującego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji.
Unika absurdalnego wniosku, iż nasi pradziadowie byli upośledzeni umysłowo,, a także równie niezadowalającej sugestii, że ów wzrost ogranicza się do wyników uzyskiwanych w testach IQ i nie ma żadnych szerszych implikacji.
- N. J. Mackintosh, University of Cambridge Ta książka pełna jest wnikliwych spostrzeżeń dotyczących naszych narzędzi badawczych i sposobów, w jakie mierzą one to, co naprawdę ważne - względną zdolność mózgu do stosowania pamięci i procesów uczenia się do tego,dostosować się do świata takiego, jakim go uczyniliśmy.
-,,The Times" James Flynn należy do nieznacznej grupy absolutnie prominentnych badaczy i teoretyków w zakresie problematyki inteligencji. Jego książka jest dziełem nadzwyczaj wartościowym i dzięki czemu,posiada nową prawidłowo udokumentowaną wiedzę, i dlatego, iż jest w niej mądra refleksja nad właściwościami ludzkiego umysłu.
Autor nie kryje rozterek, ukazuje pytania, zachęca do poszukiwania pomysłów. - Wiesław Łukaszewski, SWPS, Sopot W książce O inteligencji inaczej James Flynn (...) sugeruje, że nie powinniśmy samoczynnie utożsamiać wzrostu IQ ze wzrostem poziomu inteligencji.
Twierdzi, że trzeba rozłożyć inteligencję na czynniki pierwsze: rozwiązywanie problemów matematycznych, interpretowanie znacznych dzieł literackich, znajdowanie rozwiązań na poczekaniu, przyswajanie naukowego poglądu na świat, myślenie krytyczne i mądrość.
Po przeprowadzeniu takiej dysekcji ujawnia się kilka paradoksów, które Flynn próbuje rozwiązać na stronach tej zajmującej książki. - Richard Restak,,,American Scholar" JAMES R. FLYNN jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie Otago w Nowej Zelandii, który uhonorował go Złotym Medalem za Wybitną Pracę Badawczą.
W 2007 roku Międzynarodowe Towarzystwo Badań Inteligencji przyznało mu tytuł Badacza Roku. Jest ponadto wizytującym pracownikiem naukowym Instytutu Hoovera w Stanford, wykłada gościnnie na Universytecie Cornella, wygłosił wykład z kolekcji Stafford Little Lectures na Uniwersytecie Princeton, a jego sylwetkę przedstawiono w,,Scientific American".
Ostatnio opublikował swoje poglądy na temat zależności między rasą a ilorazem inteligencji w książce Where Have All the Liberals Gone$1246 Race, Class, and Ideals in America (Cambridge, 2008).