Notatki w szkolnych zeszytach często budzą mnóstwo zastrzeżeń, zawierają nieścisłości, a choćby błędy merytoryczne, ponieważ uczniowie biorący aktywny udział w lekcji nie nadążają z zapisywaniem treści podawanych poprzez nauczyciela. Dyktowanie natomiast zabiera czas niezbędny do pełnej realizacji programu. Publikacja pozostała pomyślana tak, by zastąpić część zeszytu. Każdy temat przedstawiono w formie konspektu, składającego się z punktów i podpunktów, zawierających te dane, które uczeń powinien zapamiętać z lekcji. Układ książki odpowiada kolejności omawiania poszczególnych problemów poprzez większość nauczycieli. Pozycja nie jest ani podręcznikiem, ani zeszytem ćwiczeń, choć gromadzi części jednego i drugiego. Uczeń wyszuka tu zarówno wiadomości podstawowe, jak i nadobowiązkowe. Publikacja posiada ciekawostki tematyczne związane z omawianymi zagadnieniami, zezwalające spojrzeć inaczej, z przymrużeniem oka, na wiedzę zdobywaną w szkole.