Uwagę światowych mediów skupił na sobie po akcji Fiksacja,kiedy to przybił swoją mosznę do moskiewskiego placu Czerwonego, protestując przeciw bierności rosyjskiego społeczeństwa i przeistaczaniu się Rosji w państwo policyjne.Ten radykalny gest artystyczny był jedynie kolejnym etapem ścieżki, którą od lat konsekwentnie podąża Piotr Pawlenski. W performansie Tusza leżał w kokonie produkowanym z drutu kolczastego pod budynkiem lokalnego parlamentu. Wcześniej zaszył sobie także usta w proteście przeciw skazaniu aktywistek z zespołu Pussy Riot, natomiast w ostatniej, jak dotąd, akcjiZagrożenie. Płonące drzwi Łubianki podpalił drzwi owianego złą sławą budynku Federalnej Służby Bezpieczeństwa. O tym, kim jest Piotr Pawlenski, o jego akcjach i sztuce mówią w książce: sam artysta, bliscy mu ludzie oraz krytycy i teoretycy sztuki. To pierwszy w języku polskim zbiór rozmów i tekstów, przybliżających postać tego współczesnego artysty. Nie można dziś myśleć o polityczności i radykalizmie sztuki bez jej znajomości.