Ikona polskiej sceny po raz pierwszy o swoim życiu! Po miażdżącej recenzji w,,Przekroju" szesnastoletnia zwyciężczyni opolskich Debiutów, prawie zakończyła estradową karierę. Wyrzucona z liceum odnalazła się w studium teatralnym, aby już po kilku latach dotrzeć na sam szczyt - jako piosenkarka i jako aktorka.
Wróciła do Opola w 1980 roku,spektakularnym wykonaniem Wszystko, czego dziś chcę (wraz z Budką Suflera) zapisać się na zawsze w historii polskiej piosenki. Do dziś pozostaje niekwestionowanym symbolem seksu, choć nigdy nie zgodziła się wystąpić nago przed kamerą - nie zadziałał choćby urok Romana Wilhelmiego w Karierze Nikodema Dyzmy.
Jeszcze w szarej PRL-owskiej rzeczywistości stała się ikoną mody i symbolem emancypacji. Po wyjeździe na Zachód, gdy Służba Bezpieczeństwa chętnie rozpowszechniała plotki, iż gra tam w filmach pornograficznych, artystka z sukcesem obroniła swoje korzystne imię.
Po powrocie do kraju przypomniała o sobie milionom Polaków rolą Moniki Ross w serialu Klan. Rozmowa Leszka Gnoińskiego z Izabelą Trojanowską to nie tylko zagadkowy portret fascynującej kobiety, czułej matki i perfekcyjnej, oddanej fanom artystki, lecz także barwna, pełna zakulisowych anegdot oraz towarzyskich skandali opowieść o polskiej piosence, teatrze, filmie, telewizji i modzie, nie tylko z czasów PRL.
Książkę uzupełniają nigdy nie publikowane fotografie z prywatnego archiwum. "Dzięki Izie poczuliśmy powiew kolorowego, zachodniego świata. Czegoś, co było w Polsce niedostępne." Marek Sierocki "W Klanie obroniła się aktorsko.
Rola polskiej Alexis, niemiłej i niebezpiecznej, była wyśmienita. Ludzie uwielbiali jej nie lubić." Tomasz Raczek "Iza przewartościowała sposób ubierania na scenę, a potem w życiu. Publiczność wiedziała, iż to przeciw tej szarzyźnie, którą mieliśmy dookoła." Maria Szabłowska "Moje pokolenie wtedy przerzucało się na politykę, dlatego na spektakularne dziewczyny mniej się oglądaliśmy, lecz lubiliśmy ją, podkochiwaliśmy się w niej.
To była szeroka gwiazda." Lech Wałęsa Powyższy opis pochodzi od wydawcy.