Jadwiga Mackiewicz – minimalnym melomanom znana jako Ciocia Jadzia – od 1960 roku prowadzi w Filharmonii Narodowej koncerty dla dzieci. Uczy słuchania muzyki. Chcąc „ocalić od zapomnienia" Jej umiejętność i wiedzę, oddajemy w Państwa ręce tę płytę… Głos ma laureatka Orderu Uśmiechu – nagrody przyznawanej przez dzieci.
UTWORY: 01 "Das Veilchen" („Fiołek"), sł. J. W. Goethe KV 476 2:23* Werner Güra – tenor, Christoph Berner – fortepian 02 "Powitanie wiosny", sł. Ch. A. Overbeck, przekł. W. Sarnecka KV 596 2:30 Krystyna Kołakowska – sopran, Maria Jurasz – fortepian 03 „Là ci darem la mano" duet z opery „Don Juan" KV 527 3:13 Renée Fleming – sopran, Bryn Terfel – baryton, Orchestra of the Welsh National Opera, dyr.
Gareth Jones 04 „Papagena/Papageno!" duet z opery "Czarodziejski flet" KV 620 2:30 Marta Boberska – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Wojciech Rajski 05 "Non più andrai" aria z opery „Wesele Figara" KV 492 3:37 Andrzej Hiolski – baryton, orkiestra Opery Warszawskiej, dyr.
Bohdan Wodiczko 06 Eine kleine Nachtmusik KV 525 (Menuet) 2:19 Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Jacek Kaspszyk 07 Serenada D-dur nr 6 (Serenata Notturna) KV 239 (Maestoso) 4:17 Wiener Philharmoniker, dyr.
Karl Böhm 08 Symfonia C-dur nr 41 „Jowiszowa" KV 551 (Menuetto: Allegretto) 4:18 Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen 09 Sonata fortepianowa C-dur nr 16 "Semplice" KV 545 (Andante) 4:20 Daniel Blumenthal – fortepian 10 Koncert na róg nr 3 Es-dur KV 447 (Allegro) 3:27 Radek Baborák – róg, Orquesta Sinfónica de RTVE, dyr.
Jean-Jacques Kantorow 11 Koncert fortepianowy nr 21 C-dur KV 467 (Andante) 6:53 Murray Perahia – fortepian, English Chamber Orchestra 12 Kwartet smyczkowy B-dur nr 17 "Hunt" KV 458 (Menuetto moderato) 4:04 Quatuor Mosaïques 13 "Dies irae" z Requiem KV 626 1:55 Berliner Philharmoniker, Wiener Singverein dyr.
Herbert von Karajan Do malca koncertującego we Frankfurcie podszedł jakiś nastolatek i powiedział: - znakomicie grasz! Ja nigdy się tak nie nauczę. - Dlaczego? Jesteś już całkiem duży. Spróbuj, a jeśli nie wyjdzie, to zacznij pisać utwory.
- Ja już piszę. Wiersze... - To niebanalne. Pisać prawidłowe wiersze jest chyba jeszcze trudniej niż pisać muzykę. - Dlaczego, całkiem łatwo. Spróbuj... Rozmówcami byli Mozart i Goethe (autorzy piosenki „Fiołek").
********* 12 lutego 1785 w Wiedniu odbył się koncert, w trakcie którego produkowano trzy kwartety smyczkowe Mozarta. Obecny na koncercie Józef Haydn powiedział do ojca kompozytora: „Zapewniam pana przed Bogiem i jakem uczciwy człowiek, że syn pański jest największym kompozytorem, jakiego znam osobiście albo ze słyszenia" Pół roku później pierwsze wydanie sześciu kwartetów smyczkowych Mozart zadedykował Haydnowi: „Pewien ojciec postanowił wysłać swe dzieci w wielki świat i powierzył je opiece i mądrości nad wyraz znanego człowieka, który szczęśliwym zrządzeniem losu był jego najlepszym przyjacielem, jak Ty, który jesteś znanym człowiekiem i moim najlepszym przyjacielem.
Oto powierzam Ci moich sześciu synów – owoc długiego i pracowitego trudu. (…) podczas Twej ostatniej bytności w stolicy, najdroższy przyjacielu, okazałeś mi swą życzliwość, a Twoje uznanie dodało mi otuchy.
Dlatego właśnie, oddaję Ci pod opiekę sześcioro mych dzieci w nadziei, że godne są Twej życzliwości." ************* Po premierze opery Mozarta „Uprowadzenie z seraju" cesarz Józef II rzekł do kompozytora: - Drogi mistrzu, wydaje mi się, że w tej operze słyszałem za dużo nut.
- Cóż...Wasza Wysokość z racji sprawowania władzy zbyt sporo słyszy!