nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak też obejmuje najszczególniej aktualną farmakoterapię i oddziaływania pozafarmakologiczne. Obfity materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia. W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne używane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono na dodatek narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. W dodatku omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży, a także psychiatrię sądową nieletnich. W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono na dodatek znaczne spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnorodnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku - ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej. W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży i wykorzystywanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach. Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej oraz psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.