Książka w atrakcyjny sposób podejmuje wyjątkowo niełatwą tematykę, jaką jest agresja i zaburzenia zachowania u dzieci. Całość jest oparte na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je ochronić przed najróżniejszymi życiowymi konsekwencjami.
Przedstawiono tu nie tylko wyniki badań nad agresją, lecz także opisano funkcjonalne, wykonywane programy terapeutyczne. Autorzy poszczególnych rozdziałów poruszają dużo ważnych kwestii, począwszy od uczenia rodziców budowania z dziećmi więzi, poprzez diagnozowanie i leczenie problemów rozwojowych do wprowadzania programów profilaktycznych.
Dzięki tej książce: - Rodzice dowiedzą się skąd wynikają trudności wychowawcze i szkolne dzieci. Będą także w stanie budować ze swoimi pociechami bezpieczne i broniące przed nieprzystępnymi zachowaniami więzi.- Psycholodzy i psychoterapeuci otrzymają nie tylko najnowsze wyniki badań nad agresją i zaburzeniami zachowania, lecz także opisy ergonomicznych, realnie realizowanych w polskiej rzeczywistości programów terapeutycznych.
- Pedagodzy przekonają się, że można zrobić jeszcze więcej w kierunku powrotu do społeczeństwa nastolatków z problemami z zachowaniem – np. Tych, którzy trafili do ośrodków wychowawczych, szpitali psychiatrycznych czy domów dziecka.
- Nauczyciele poznają wydajne sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem billingu oraz pozyskają dane o praktycznym zastosowaniu przykładowych procedur interwencyjnych - Lekarze dostają doskonałe programy profilaktyczne, związane z zaburzeniami rozwoju, a także zapoznają się z sądowo –psychiatrycznymi aspektami zaburzeń zachowania.
- Pracownicy placówek oświatowych i wychowawczych dowiedzą się, jak w sensie funkcjonalnym funkcjonują ośrodki szkolno-wychowawcze w całej Polsce. Otrzymają także dane o regulacjach prawnych i funkcjonalnych kwestiach prowadzenia instytucji tego typu.
Książka powstała pod redakcją Artura Kołakowskiego, wyśmienitego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego, współautora „Sposobu na trudne dziecko. Przychylna terapia behawioralna”, pozycji wyodrębnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii najkorzystniejsza Psychologiczna Książka Popularnonaukowa 2011 r.