Edyp Seneki Filozofa, którego twórczość literacka należy do najcenniejszych zabytków rzymskiego antyku i przez wieki inspirowała najwybitniejszych dramaturgów, z braku współczesnych przekładów stał się nieobecny w świadomości polskiego czytelnika – inaczej niż dzieło Sofoklesa, od którego stanowczo się różni.
Senecjański Edyp nie jest tragedią o triumfie boskich wyroczni nad upokorzonym śmiertelnikiem. Poznawcza droga bohatera wiedzie od świadomości opanowanej przez religijnie motywowany strach ku wyzwoleniu.
Edyp odrzuca światło, tożsame z kontrolującym okiem Apollina. Oślepia się, co jest równocześnie aktem ofiary, jak i buntu. Swoim działaniem zdaje się kreować zręby nowej etyki, niezależnej od religii i przemocy, którą religia legitymizuje.
Etyka Edypa opiera się na współczuciu i odpowiedzialności człowieka za człowieka i wobec człowieka.