Monografia w szerokiej mierze stanowi relację z badań, które miały na celu diagnozę cech osobowości i kompetencji wychowawczych oligofrenopedagogów, a zarazem sprawdzenie zgodności pragnień w tym zakresie ze stanem faktycznym.
W pierwszym rozdziale omówione zostały teorie osobowości, sposoby jej badania i pożądane cechy oligofrenopedagogów. Drugi rozdział jest poświęcony analizie kompetencji nauczycieli, zwłaszcza kompetencji wychowawczych pedagogów specjalnych.
W części metodologicznej opisano problemy badawcze, hipotezy, metody i narzędzia i organizację badań. W głównej części książki zaprezentowano przebieg badań fokusowych, analizy ilościowe wybranych cech osobowości i kompetencji oligofrenopedagogów (wyniki badań bezpośrednich), studia przypadków obejmujące cztery nauczycielki, a dodatkowo opinie rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Zaletą książki jest interdyscyplinarne spojrzenie na postać oligofrenopedagoga, pozwalające stworzyć jej wielowymiarowy obraz. Publikacja będzie pomocna pracownikom naukowym, a także pedagogom i studentom pedagogiki specjalnej poszukującym odpowiedzi na pytania, w jakim kierunku powinien przebiegać ich rozwój i czym powinien się wyróżniać nauczyciel sprawnie pracujący z podopiecznymi z niepełnosprawnością intelektualną.