Tytuł Humanizm performatywny Podtytuł polemika z filozofią w praktyce literackiej Witolda Gombrowicza Autor Alfred Gall Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-1491-4 Rok wydania 2011...
Proponowany wporownywarce produkt humanizm performatywny jest dostępny w TaniaKsiazka.pl w naprawdę interesującej cenie 8,78 zł. Promocja ta jest efektem zbiorczych analiz ogromnej liczby hurtowni i sklepów w bazie.
Podstawowe cechy
ISBN
9788324214914
Autor
Grzegorz sowinski, alfred gall
Sprawdź promocyjne oferty na humanizm performatywny
Prezentujemy listę promocyjnych ofert na humanizm performatywny jakie udało się odszukać. Zobacz oferty, warunki darmowej i ekspresowej dostawy, a także opinie o produkcie:
humanizm performatywny (sklep TaniaKsiazka.pl)
8,78 zł
Idź do sklepuSuper oferta
Pokaż wszystkie oferty (1)
Informacje na temat obowiązujących cen i dostępności produktów wykorzystane w powyższej klasyfikacji indeksowane są prawie natychmiast.
Pełny opis produktu
Tytuł Humanizm performatywny Podtytuł polemika z filozofią w praktyce literackiej Witolda Gombrowicza Autor Alfred Gall Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-1491-4 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 504 Format pdf Spis treści Słowo od autora 5
1. Wprowadzenie 7 2. Filozofia jako obsesja: Witold Gombrowicz (1904–1969) 13 2.1. Introitus – Gombrowicz jako przedstawiciel oświeconego sarmatyzmu 13 2.1.1. Gombrowicz i filozofia: pomiędzy fascynacją i sceptycyzmem 13 2.2. Lektury filozoficzne: poszukiwanie śladów 18 2.3. Gombrowiczowska interpretacja postępowej filozofii: „duża redukcja" 26 2.3.1. Pierwsza redukcja: wątpienie w pewność istnienia świata – Kartezjusz i Kant 27 2.3.2. Redukcja u Schopenhauera: bezsilność rozumu w wirze woli 30 2.3.3. Rzeczywistość jako stawanie się: dialektyka Hegla 32 2.3.4. Niedocieczona indywidualność: Kierkegaardowski głos za jednostką 33 2.3.5. Redukcja jako bunt przeciwko filozofii systemowej: egzystencjalizm 35 2.3.6. Redukcja fenomenologiczna 36 2.3.7. Egzystencjalizm jako filozofia subiektywności 37 2.3.8. Jestestwo jako samostwarzanie siebie: uwagi do Heideggerowskiego Sein und Zeit 42 2.3.9. Redukcja socjologiczna: marksizm 47 2.3.10. Redukcja fizjologiczna: Friedrich Nietzsche 49 2.3.11. Podsumowanie: kontury „pokaźnej redukcji" 51 2.4. Egzystencjalizm jako główny punkt ciężkości 53
3. Literatura – filozofia: kontury pola napięć 56 3.1. Literatura i filozofia: konstelacje kulturowe 56 3.2. Prakseologia Deleuze’a i Guattariego skontrastowana z tekstualizmem Derridy 64 3.3. Od cytatu do simulakrum: krytyka badań nad Gombrowiczem 71 3.4. Praktyka symulacji: aplikacja filozofii w simulakrum literackim 74 3.5. Performacja repetycyjna: tekst literacki jako simulakrum 80 3.6. Literacka praktyka tworzenia sieci: tekst literacki jako kłącze 84
4. Konfrontacja z „nieludzkim" – humanizm literatury 90 4.1. „Nieludzkie": ból, negatywność i derealizacja 90 4.2. Humanizm performatywny – pragmatyka literatury 108 4.2.1. Doświadczenie negatywności – „pozaludzkie" i rzeczywistość 108 4.2.2. Negatywność literacka jako depragmatyzacja pozytywności filozoficznej 109 4.2.3. Humanizm literacki: operowanie „pozaludzkim" 114
5. Ślub: poza „albo – albo" 118 5.1. Założenia wysokojakościowe: dramat postdramatyczny 118 5.2. Świadomość uprzestrzenniona – zatrzymane samozapośredniczanie siebie 129 5.3. Przekształcenie mesjanizmu romantycznego w dialektykę egzystencjalną 132 5.3.1. Poetyka snu i jej wymiary 132 5.3.2. Sen jako medium wglądu w cykl historyczny 134 5.3.3. Teleologia formy: szczeble emanacji ducha 138 5.3.4. „Bóg jest martwy": od „Kościoła Boga" do „Kościoła ludzkiego" 145 5.3.5. Dialektyka czynu 153 5.3.6. Zniżony mesjanizm – wyzwolona egzystencja 162 5.4. Powtórzenie i rozpacz: dialektyka egzystencji u Kierkegaarda 165 5.4.1. Dialektyka egzystencji – formy obcowania z historią 166 5.4.1.1. Możliwości egzystencji: esteta 167 5.4.1.2. Możliwości egzystencji: „bycie sobą" i egzystencja etyczna 169 5.4.1.3. Egzystencja w historii: pomiędzy powtórzeniem a rozpaczą 173 5.4.1.4. Zniżona egzystencja: zdepotencjalizowane „bycie sobą" w Ślubie Gombrowicza 179 5.4.2. Powojenna dramatyka: egzystencjalizm – dramat absurdu 183 5.4.2.1. Praca nad „byciem sobą" I: dywergencje w porównaniu z Les mouches Jeana Paula Sartre’a 183 5.4.2.2. Praca nad „byciem sobą" II: dywergencje w porównaniu z teatrem „absurdu" 189 5.4.2.3. Wynik 192 5.5. Podsumowanie 193
6. Pornografia: narracyjna symulacja nowej rzeczywistości antropologicznej 198 6.1. Wprowadzenie 198 6.2. Punkt wyjścia: recepcja powieści – konteksty historii literatury 199 6.2.1. Recepcja 199 6.2.2. Kontekst historii literatury I: doświadczenie wojny 200 6.2.3. Kontekst historii literatury II: dwór wiejski jako chronotopos 204 6.2.4. Kontekst historii literatury III: Pornografia jako powieść nietzscheańska 208 6.3. „Bóg jest martwy" – filozofia Nietzschego w Pornografii 209 6.3.1. Powieść jako simulakrum: powtórzenie filozofii 209 6.3.2. „Śmierć Boga": desakralizacja i dotarcie do rzeczywistości 211 6.3.3. Nietzscheańska formuła „Bóg umarł" i doświadczenie woli mocy 216 6.3.4. Zwrot perspektywy interpretatorskiej: od „Boga" ku „młodemu człowiekowi" 221 6.3.5. Desakralizacja w kręgu postępowej literatury: Thomas Mann i James Joyce 225 6.3.6. Interpretatoryka w duecie: Nietzscheańskie stwarzanie świata w Pornografii 230 6.3.7. Uspołeczniona wola mocy: postludzki świat w Pornografii 242 6.3.8. Zanikowe formy „ludzkiego": „dzieciństwo" i „młodość" 252 6.3.9. Przeciwstawienie dwu powieści nietzscheańskich: Doktor Faustus i Pornografia 268 6.4. Zakończenie: Pornografia jako medium nowego humanizmu 276
7. Kosmos: rozstanie z ontologią 279 7.1. Kosmos: powstanie – treść; struktura rozdziału 279 7.2. Heideggerowskie Sein und Zeit w maszynerii Kosmosu 282 7.2.1. Afiliacje filozoficzne: Sein und Zeit Martina Heideggera 282 7.2.2. Kosmos: kłopotliwe doświadczenie świata – rzeczywistość rozproszona 284 7.2.3. Budowa świata w Sein und Zeit: światowość i znaczeniowość 291 7.2.4. „Odświatowienie" w Sein und Zeit a derealizacja w Kosmosie 299 7.2.5. Derealizacja jako temporalny cykl 308 7.2.6. Obcowanie ze znaczeniowością – samoutwierdzanie siebie w zderealizowanym świecie 310 7.2.6.1. Leon i technologia samoograniczania siebie 310 7.2.6.2. Leon jako ucieleśnienie egzystencji estetycznej – echa Kierkegaarda 312 7.2.6.3. Granice samoutwierdzenia siebie 315 7.3. Zmienne konteksty: afiliacje literackie Kosmosu 317 7.3.1. Literackie odświatowienie: kontyngencja i absurd w La nausée Sartre’a 319 7.3.2. Enigmatyka przedmiotów: Les gommes Robbe-Grilleta 323 7.3.3. Dywergująca faktyczność: Gumy – Mdłości – Kosmos 328 7.3.4. Poza absurdem: Beckett – Gombrowicz – Camus 329 7.3.5. Tajemnica istnienia jako ocalenie doświadczenia świata: ontologia Stanisława Ignacego Witkiewicza 333 7.3.6. Powieść jako epistemologia narracyjna: Pałuba Karola Irzykowskiego 339 7.3.7. Kosmos w kontekście historii literatury – résumé 344 7.4. Kosmos: narracyjna depotencjalizacja semantyki ontologicznej 345
8. Dziennik: narracyjne operowanie samym sobą 352 8.1. Divertimento: z historii gatunku 352 8.2. Jednostkowość jako praktyka tekstualna: performatywne „bycie sobą" 362 8.2.1. Nietzscheańska idea samozachowania siebie przez samoposzerzanie siebie 365 8.2.2. Od „ja" do „on": Gombrowiczowskie samoprzekraczanie siebie w Dzienniku 376 8.3. Performatywne przezwyciężenie Nietzscheańskiej krytyki subiektywności 377 8.4. Strategia humanizacji: spotkanie z „transludzkim" 382 8.5. Humanizm performatywny: Dziennik między humanizacją a derealizacją 391 8.6. Historyczne przeciwstawienie: humanizacja poprzez pracę w ujęciu Stanisława Brzozowskiego 393 8.7. Negatywność „transludzkiego": kłopotliwe założenia moralności 397 8.7.1. Negatywność – obcość świata – samoumiejscawianie siebie 397 8.7.2. Rozbłysk „transludzkiego" w moralności – wola moralności 400 8.7.3. Retrospektywne spojrzenie na koncepcję Kanta: depotencjalizacja idei celowości świata 404 8.7.4. Narracyjna refleksja nad kłopotliwymi przesłankami moralności 409 8.8. Symulacja derealizacji: wariacje fenomenologiczne I 411 8.8.1. Motyw groteskowości ciała: ciało pokawałkowane 411 8.8.2. W zaklętym kręgu ciała: obsesyjna rzeczywistość 411 8.8.3. Przesłanki filozoficzne: L’etre et le néant Jeana Paula Sartre’a 416 8.8.4. Proces derealizacji: narracyjne modyfikowanie filozofii 418 8.9. Pobyt w Berlinie: dokuczliwa obecność nazizmu 421 8.9.1. Wariacje fenomenologiczne II: derealizacja a historia 421 8.9.2. Nierzeczywistość Berlina: obsesyjna występowanie historii 422 8.9.3. Narracyjne wspomnienie – pomiędzy Nietzscheańską autokreacją a derealizacją 429 8.10. Podsumowanie 432
9. Zakończenie 434
10. Bibliografia 440 10.1. Teksty Witolda Gombrowicza 440 10.2. Pozostała literatura 441
Indeks nazwisk 485
Parametry
ISBN
9788324214914
Autor
Grzegorz sowinski, alfred gall
Wydawnictwo
Universitas
Ilość stron
502
Rok wydania
2011
Kategoria
E-booki
Producent
Universitas
Opinia użytkowników
-
Opinie oraz Recenzje
Wiesława T.
23.11.2024
Każda przysłana opinia klienta jest dla nas istotna
Jeżeli miałeś okoliczność skorzystać z oferowanego humanizm performatywny podziel się z innymi swoją opinią. Napisz jakie są Twoje z korzystania, czy możesz zarekomendować produkt oraz czy relacja jakość / cena jest na dobrym poziomie.