Książka jest pierwszą od 20 lat w Europie próbą podania wiedzy na temat kwestii edukacji romskiej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Składa się z trzech części: historii edukacji romskiej, psycholingwistyki romskiej i edukacji o Holokauście Romów.
Pierwsza część książki poświęcona jest zagadnieniom edukacyjnym Romów i ich rozwojowi w ciągu ostatnich 20 lat w Europie. Autor demonstruje w niej niektóre spostrzeżenia i poglądy dotyczące edukacji romskiej, rozwój funkcji romskich mediatorów szkolnych, a także przegląd procesu wprowadzania edukacji języka romskiego w Bułgarii.
W drugiej części omówiono zwykle kwestie edukacji językowej dzieci romskich - przyswajanie języka romskiego i problemy związane z nauką drugiego języka przez dzieci romskie. W trzeciej części przedstawiono kwestie edukacji o holokauście Romów jako części edukacji historycznej romskich dzieci.
Kwestie społeczno-kulturowe i językowe są ważne dla edukacji dzieci romskich, a dzięki nowym koncepcjom książka może być bardzo {pomocn|przydatn)a dla studentów w zakresie edukacji międzykulturowej, psychologii edukacyjnej i działalności społecznej.