Z badań demograficznych wynika, iż współczesne społeczeństwa starzeją się, a do grona państw określanych jako demograficznie stare należy Polska. W związku z tym przed młodym pokoleniem stoją nowe zadania związane z osiągnięciem dobrej jakości życia w starości oraz troską o seniorów z najbliższego środowiska.
Autorka mając na uwadze istotę wczesnego przygotowania do zmian związanych z przejściem na emeryturę, kształtowania życzliwych postaw wobec seniorów, a także umiejętność integracji międzypokoleniowej wyróżnia istotę edukacji do starości w szkolnictwie ogólnokształcącym.
Opisuje najważniejsze zagadnienia związane ze starością, starzeniem się, a także zmianami demograficznymi w Polsce. Poddaje analizie treści związane z przygotowaniem do starości wykonywane w szkole; uwydatnia także rolę nauczyciela w kształtowaniu postaw młodzieży wobec osób starych, starości i inkluzji z seniorami.
Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych w monografii zaprezentowano miejsce edukacji do starości w edukacji szkolnej oraz efekty kształcenia, czyli postawy badanych uczniów wobec starości i seniorów.