Auschwitz, Holokaust, antysemityzm... Te trzy słowa symbole ewokują całą listę pytań badawczych. Czym jest teraz dla nas - mieszkańców Polski - Auschwitz? Jaką wiedzę na temat obozu posiadamy, zwłaszcza czy wiemy, że Żydzi stanowili największą grupę ofiar? Czego symbolem jest dla nas – Polaków – Auschwitz, nad wyraz czy jest raczej symbolem polskiego męczeństwa, czy żydowskiego Holokaustu? Jaki jest stosunek Polaków do Żydów? Jak szeroko rozpowszechniony i jak głęboki jest antysemityzm w Polsce, w jej rozmaitych regionach i środowiskach? Czy mamy do czynienia z jednego rodzaju antysemityzmem czy z zróżnicowanymi antysemityzmami? Co o Auschwitz, Zagładzie i Żydach wiedzą i sądzą młodzi Polacy? Jak wydajne są najróżniejsze działania edukacyjne i informacyjne dotyczące Zagłady i Auschwitz? Jaki skutek odniosły debaty o stosunkach polsko-żydowskich wywołane publikacją książek Jana Tomasza Grossa? Jakie doświadczenie wizyty w miejscach pamięci, takich jak Auschwitz, Majdanek czy Treblinka, zmienia myślenie młodych? Czy wzrost wiedzy o Zagładzie i Auschwitz zmienia postawy, zwłaszcza czy usuwa antysemityzm? Niniejszy tom posiada artykuły, w których podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te pytania.
Ze Wstępu dr. Hab. Marka Kuci