Prezentowana praca jest zbiorem kilkunastu tekstów analizujących sytuację, a także warunki realizowania praw dziecka, w pokaźnej części przez odniesienie do kontekstu polskiego. Poszczególni autorzy podejmują refleksję praw dziecka w perspektywie bądź to jego funkcjonowania w zróżnicowanych środowiskach wychowawczych, bądź ze względu na posiadane przez siebie niepowtarzalne właściwości.
Wśród tematów znalazły się więc analizy i refleksje dotyczące implementacji praw dziecka w rzeczywistość społeczną jako taką, w rzeczywistość rodziny, szkoły, oraz prezentacje praw dziecka w kontekście jego niepełnosprawności, stanu zdrowia (choroby) i uzdolnień i samorealizacji.
Książka adresowana jest do pedagogów, prawników, przedstawicieli administracji państwowej i lokalnej zainteresowanych lub działających w obszarze edukacji i polityki społecznej. Bezsprzecznie powinna również zainteresować studentów zróżnicowanych kierunków i specjalności nauk społecznych i prawa.
Książka jest również w założeniu przyczynkiem do zdynamizowania dyskursu nad prawami dziecka i ich przestrzeganiem, podejmowanego poprzez środowiska polskich badaczy stale z niewystarczającą dynamicznością.