W swojej istocie fotografia to proces samoczynnego tworzenia obrazu przez sam przedmiot, przez działanie światła na materiał światłoczuły. Fotografia to także humanistyczna dyscyplina, która od kilkunastu dekad rozwija rozmaite techniki i technologie, style i tendencje.
obecnie żyjemy w czasach, gdy fotografia jest dostępna niemal za każdym razem i wszędzie. Doświadczamy wielu porządków, cyrkulacji obrazów fotograficznych, na ekranach przeróżnych wyświetlaczy, w codziennej prasie drukowanej, w albumach i katalogach i na ścianach galerii czy muzeów.
Niniejsza publikacja stanowi próbę odniesienia się do wybranych zagadnień dotyczących fotografii artystycznej w Polsce. Autorzy tekstów wywodzą się z różnorodnych tradycji badań nad medium fotografii, są teoretykami oraz praktykami, co owocuje ukazaniem zróżnicowanych perspektyw rozwoju twórczości fotograficznej w naszym kraju.
Monografia stawia sobie za cel naświetlenie wyłonionych aspektów związanych z medium fotografii w Polsce w latach 1947–2017. Wytwarza panoramę wybranych wydarzeń, faktów, działań, osobowości i tendencji, które zaistniały w ostatnich siedmiu dekadach – od 1947 roku.
Kolejne teksty budują pomost między tradycjami przedwojennego Fotoklubu Polskiego, aktywnością Jana Bułhaka, zorganizowaną działalnością Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), intermedialnymi zjawiskami w fotografii przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, twórczością artystów osobnych m.in.: Andrzeja Różyckiego, Zygmunta Rytki, Stefana Wojneckiego, Zbigniewa Dłubaka, fotografią reporterską na Górnym Śląsku, praktyką wystawienniczą Galerii Extravagance w Sosnowieckim Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, plenerem jako formą artystycznego spotkania i dokumentacją filmową jako portretem artysty fotografa.
Publikacja jest adresowana do studentów kierunków artystycznych, którzy pracują z medium fotografii zarówno na polu użytecznym, jak i naukowym.