Praca stanowi kompleksowe opracowanie historii Śląskiego Instytutu Naukowego – istniejącej 35 lat instytucji naukowo-badawczej, odwołującej się do przedwojennych tradycji regionalnych, należącej do grupy placówek naukowych, budowanych w okresie realnego socjalizmu pod okiem i „opieką" władz partyjno-państwowych regionu. Instytut stanowił przy tym miernik wykonywanej tu polityki naukowej i sposobów postrzegania roli nauki (zwłaszcza humanistyki) poprzez kierujących PZPR. Ponieważ poprzez pewien okres ŚIN stał się „modelową" placówką „wychowania w duchu socjalizmu", praca ma także na celu sprawdzenie jak kształtowały się proporcje pomiędzy prowadzonymi w ŚIN badaniami naukowymi a uprawianą propagandą, w których miejscach realne było przenikanie się tych elementów bez wyraźnej szkody dla badań naukowych, gdzie i kiedy zaś ich efekty były ograniczane bądź poddawane nieuprawnionym przekształceniom? Autor szukał także odpowiedzi na pytania o środki zaistniałej transformacji: intencje i działania „nadzorców", sposoby wpływania na Instytut, obszary i efektywność prowadzonej kontroli etc. W pracy dokonano wydzielenia i charakterystyki etapów funkcjonowania Instytutu, tekst stanowi swoiste studium przypadku (case study), dzięki któremu podjęto próbę określenia zasięgu wpływu władz na prowadzoną działalność naukowo-badawczą w regionach, praktykę tego typu działalności w okresie tzw. Polski Ludowej oraz początków III Rzeczypospolitej. Między innymi dlatego przedstawione w pracy ustalenia warto traktować szerzej – jako opis możliwości i ograniczeń, które jawiły się pracownikom naukowo-badawczym zajmujących się badaniami humanistycznymi i społecznymi w II połowie XX wieku oraz relacji nauka-propaganda w realiach tzw. Polski Ludowej. Można nawet mówić o próbie znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy istniał model placówki naukowo-badawczej PRL, a jeśli tak, to na czym on polegał.