Tytuł Dziecko – język – tekst Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-311-3 linia Prace Naukowe UŚ; Dydaktyka Języka Polskiego i Literatury Rok wydania 2014 Katowice Wydanie 1 ilość stron 402 Format pdf Spis treści Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / 9 Helena Synowiec: Problemy języka i tekstu wypowiedzi uczniowskich na łamach „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego" / 13 Część I Dziecko — tekst — przeżycie Maria Jędrychowska: Jak ratować słowo, czyli o możliwościach budowania dziecięcej wrażliwości semantyczno-aksjologicznej / 29 Zofia Adamczykowa: Język dziecka jako kod poetycki wierszy dziecięcych / 41 Alicja Baluch: Paralelizmy w baśni i rysunkach dziecka (na podstawie Siedmiu przygód Sindbada Żeglarza) / 56 Iwona Gralewicz-Wolny: Dziecko — tekst — język. Książka w terapii opóźnionego rozwoju mowy / 65 Krystyna Koziołek: Dydaktyka zachwytu / 74 Część II Dziecko i język Krystyna Gąsiorek: „Fantazjowanie" w definicjach dziecięcych (na przykładzie nazw wartości) / 85 Olga Przybyla: Słowo (od)czytane i słowo w zabawie w stymulowaniu rozwoju mowy i języka dziecka / 97 Anna Guzy: Kompetencja tekstotwórcza a wyobraźnia i orientacja przestrzenna uczniów klas III / 110 Anna Zadęcka-Cekiera: Humor w języku uczniów klas II i III szkoły podstawowej / 123 Zofia Pomirska: Charakterystyka usterek językowych w wypowiedziach uczestników programu telewizyjnego wielkie dzieci / 132 Alicja Podstolec: „Objawienie […] obchodzone jest na pamiątkę Jezusa Chrystusa...", czyli o symultaniczności w pisanych tekstach uczniowskich / 147 Anna Wileczek: Figury autentyczności w socjolekcie młodzieżowym / 155 Część III Dziecko i tekst Krystyna Heska-Kwaśniewicz: Poetycka lekcja czułości. O poezji Emilii Waśniowskiej / 169 Bronisława Kulka: Semantyka i funkcje kolorów w poezji dla dzieci / 183 Ewa Ogłoza: Oczy ropuchy i muchy. Dwie opowieści o dorastaniu / 202 Katarzyna Wądolny-Tatar: Intertekstualny charakter wierszy Wandy Chotomskiej / 213 Bernadeta Niesporek-Szamburska: Dziecięce zabawy językiem a gry językowe w poezji dla dzieci / 230 Małgorzata Chrobak: Gra czy zabawa? obecność groteski w literaturze dziecięco-młodzieżowej na przykładzie twórczości Roalda Dahla / 245 Karolina Jędrych: Twarz znana, twarz nieznana. O tetralogii Brzydcy Scotta Westerfelda / 258 Marta Szymańska: Retoryka jako narzędzie interpretowania i kreowania dziecięcego świata w literaturze — Rene Goscinny’ego, Jeana-Jacaues’a Sempe’a nowe przygody Mikołajka / 269 Danuta Krzyżyk: Pieśni dla Dziecka i o Dziecku. Cud narodzin Boga w kolędach polskich (wybrane motywy) / 280 Część IV Dziecko i tekst w dyskursie dydaktycznym Edward Polański, Jolanta Bujak-Lechowicz: Dziecko wobec tekstów kultury a świat wartości — ujęcie kognitywne / 295 Jolanta Machowska-Gąsior: Procesy mereologiczne w intersemiotycznym dyskursie wczesnoszkolnym / 305 Angelika Matuszek: Odbiór poezji Czesława Miłosza wśród uczniów szkoły podstawowej / 318 Danuta Łazarska: Czym dla ucznia gimnazjum może być tekst literacki? / 334 Grażyna Różańska: „Czytanie obrazu" w gimnazjalnej edukacji polonistycznej / 346 Renata Kowalczyk: Zabawa (ze) słowami w edukacji kulturowej dzieci i młodzieży / 358 Małgorzata Wójcik-Dudek: Andersen w teatrze, czyli jak licealiści czytają Królową Śniegu / 370 Eugeniusz Szymik: Drama w edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie tekstów dla dzieci) / 380 Noty o Autorach / 391