Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości jest próbą spojrzenia na podmiotowość innowacyjną jako na wydarzenie nieprzerwanej zmiany, niepełne i niedokończone.
Autorzy artykułów, które zbiera ten niewiele znaczący tom, podejmują się refleksji nad tymi przejawami obecności „ja", które naznaczone są swojego typu niezbornością, a tym samym, które charakteryzuje unikalna nieuchwytność, czy też, jak w tytule, zanikanie.
Większość tekstów można włączyć do radykalnej linii refleksji dotyczącej problemu podmiotowości odkrywającej w środku siebie stratę, wyróżniającej własną niepełność i brak. Rozpiętość chronologiczna analizowanych dzieł w artykułach, co wynika już z samego tytułu tomu, ma swoje uzasadnienie w przyjęciu możliwości pomyślenia kwestii podmiotowości pojętej inaczej niżeli wytwór potężnej epoki.
W książce można wyróżnić trzy główne linie rozważań – ekspozycje podmiotowości późnego romantyzmu, wysokiego modernizmu i ponowoczesności. Romantyzm, istotnie okres kryzysu romantycznego „ja", stanowi niejako „arche" progresywnego podmiotu.
Niemożliwość ustalenia ścisłej formy obecności podmiotu w reprezentacji, a zarazem stałe do tego dążenie, jest jednym z głównych problemów modernizmu, ale odkrycia tego należy doszukiwać się w późnym romantyzmie.
Natomiast późna progresywność wraz ze swym pluralizmem przynosi przesunięcie wartości celu względem wartości środków. Nie ma celu, do którego się dąży, są tylko środki dążenia, zatem ustalenia podmiotowości stale zanikają na rzecz przygodnych tożsamości.
Zanikanie, brak kompletnych realizacji, migotanie podmiotowości stanowią wyłaniającą się z książki tezę dotyczącą granicznych przejawów występowaniu „ja" w perspektywie „trzech czasów": romantyzmu, modernizmu i ponowoczesności.
przez owe skupienie uwagi na zrębach, przestrzeniach pogranicznych, kształtach niestandardowych książka wskazuje na nieprzerwaną otwartość pytania o podmiot oraz na wymóg stałej rewizji dotychczasowych uwzględnień i potrzebę nowych, adekwatnych opisów.
Tom zbiera artykuły badaczy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Kardynała Stanisława Wyszyńskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Śląskiego.