W opracowaniu nie tylko ukazano – na przykładzie indywidualnych historii życia – to, w jaki sposób splot czynników oddziałujących na jednostkę w środowisku może doprowadzić do ukształtowania się przejawianych poprzez nią tendencji do agresywnego zachowania, ale także wyszczególniono obszary, które powinny stać się (zgodnie z założeniami pedagogiki społecznej) przedmiotem szczególnego zainteresowania w planowaniu oddziaływań profilaktycznych i korekcyjnych.
Monografię podkreśla podejście kompleksowe, wieloaspektowe, interdyscyplinarne w identyfikacji, kwalifikacji i interpretacji problemu agresji. Książka dostarcza usystematyzowanej wiedzy na temat skali zachowań agresywnych, ich etiologii, sposobów teoretycznego objaśniania, możliwości szacowania ryzyka występowania agresji (perspektywa pedagogiczna) oraz posiada propozycje działań profilaktycznych i interwencyjnych, ukierunkowanych na minimalizowanie możliwości pojawienia się zachowań zadziornych wśród młodzieży i na przeciwdziałanie ich negatywnym konsekwencjom.