Tytuł Czytanie filmu - oglądanie literatury Podtytuł Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych Autor Tomasz Gruszczyk Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-399-1 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Studia o Kulturze Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 liczba stron 186 Format pdf Spis treści Spis treści Podziękowania / 7 Wstęp / 9 Na początek garść faktów / 11 Kino, narracja, życie / 19 Cezar musi umrzeć / 23 Autonarracja / 27 Scena zbrodni / 29 Hrabal i filmowcy / 35 Literatura a film. O jeden krok przed / 35 Hrabal — empatia jako postawa / 36 Rojenia pabitela, czyli na marginesie rzeczywistości i języka / 41 Hrabal w filmie / 43 Wampir. Nosferatu. Pre-teksty / 51 Wstęp, czyli o udomowieniu wampira słów kilka / 51 Pre-teksty / 52 Teksty / 55 Nosferatu — symfonia grozy / 60 Wampir / 62 Znaczenie mitu wampirycznego / 63 Wampir w popkulturze / 64 Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty / 69 Podstawowe formy komizmu / 73 Groteska / 73 Absurd / 79 Ironia / 83 Parodia / 85 „Którędy Kanada?", czyli jak to robią Pythoni / 87 Monty Python a sprawa polska (?) / 95 Popiół i diament, czyli w sidłach romantyzmu. Fenomen Polskiej Szkoły Filmowej / 101 Kanał, czyli początek / 103 Trzy tendencje Szkoły Polskiej / 105 Popiół i diament jako film polityczny / 109 Popiół i diament jako film symboliczny / 111 Szkoła Polska — co pozostaje / 118 Literacka i filmowa autorefleksyjność / 121 Człowiek z kamerą, czyli o roli kina w nowej rzeczywistości / 136 Wszystko na sprzedaż / 142 świeże wołanie o autentyk / 149 Twórczość filmowa jako eksperymentowanie / 149 Manifest Dogma 95 a manifesty nowofalowe / 151 Przeciw realizmowi, w imię prawdy / 155 Poza normą, czyli przeciw kinu stylu zerowego / 159 Poza normą — Idioci / 160 Karen poza nawiasem / 161 Widz poza przyzwyczajeniami / 164 Bibliografia / 169 Indeks osobowy / 175 Summary / 181 Résumé / 183