Kwestie dotyczące zdrowia i choroby dawno przekroczyły już granice medycyny i stały się obiektem analiz pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych czy antropologicznych. Niniejsza monografia wieloautorska, mająca implikacje interdyscyplinarne, przyjmuje zwykle perspektywę pedagogiczną i jest podzielona na dwie znaczące części.
Część pierwsza nawiązuje do psychospołecznych kontekstów zdrowia i choroby, pokazując je z subiektywnej perspektywy i koncentrując się na ich jednostkowym/jednostkowym rozmiarze. Część druga gromadzi odniesienia do nieco bardziej zobiektywizowanych aspektów zdrowia i choroby prezentując ich kontekst kulturowy i strukturalny.
Omówione we wszystkich artykułach treści są wobec siebie komplementarne i ukazują niełatwą mozaikę zagadnień odnoszących się do problematyki zdrowia i choroby z wielu przeróżnych, niejednokrotnie multiaspektowych punktów widzenia.
Z tego względu niniejsza publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców – pedagogów, psychologów, socjologów, lekarzy i studentów wymienionych dyscyplin.