Tytuł Ciało – muzyka – performans Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-3106-5 Rok wydania 2017 Katowice Wydanie 1 ilość stron 390 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp (Jacek Mikołajczyk, Maria Popczyk) / 7 Małgorzata Kądziela: Performatywność i jej funkcje w wybranych modelach performatywnych w muzyce / 15 Lilianna Bieszczad: nowe rozumienie „materialności" działań aktora/performera w kontekście zwrotu performatywnego /31 Część pierwsza Muzyczność ciała – cielesność performansu Małgorzata A. Szyszkowska: Zakryte, nieobecne, niejednoznaczne: uwagi na temat cielesności śpiewu i instrumentalnego rozumienia ciała w tradycjach wokalnych / 51 Jacek Mikołajczyk: O fizyczność głosu. Skandal śpiewającego ciała / 74 Pola Sobaś-Mikołajczyk: „A jednak żałuję, że […] moją twarz wydrukują obok fotografie niedużej czarnej". Ciało Deborah Voigt i Tary Erraught wobec mitu Callas i współczesnej debaty o zjawisku fat-shamingu w operze /86 Marta Kula: Rytmika E. Jaques-Dalcroze’a – poprzez ruch do muzyki / 99 Anastasia Nabokina: Poza ramą. Wizerunki kobiet i panów w Jeziorze łabędzim i Giselle Matsa Eka / 111 Anna Kawalec: Antropolog czyta taniec. Alfred Gell i rytuał ida / 132 Jakub Petri: Doświadczenie estetyczne w skrajnych środowiskach audiowizualnych / 148 Piotr Zawojski: Sonowizualne strategie Ryoji Ikedy. Ciało jako wielofunkcyjny instrument polisensoryczny / 160 Grzegorz Kondrasiuk: Cyrk – ciało – muzyka – performans /181 Alicja Głutkowska-Polniak: Muzyk rockowy (jako performer) – wpływ „świata dizajnu" na kreację artysty / 193 Część druga Cielesność aktora – muzyczność performansu Artur Duda: Impuls muzyczny w aktorstwie cielesno-performatywnym / 211 Piotr Morawski: Bogusławski tańczy. Tworzenie ciała muzycznego / 233 Magdalena Figzał: Muzyka a gest performatywny w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego / 250 Małgorzata Andrzejak-Nowara: Lucyfer wcielony – kreacja Mariusza Bonaszewskiego w Sprawie Jerzego Jarockiego / 266 Katarzyna Peplinska:,,Umrzeć to byłaby pokaźna przygoda". Piotruś Pan w reżyserii Roberta Wilsona / 284 Beata Popczyk-Szczęsna: Ciała obecne – ciała znaczące – „Ciała obce" / 296 Aneta Głowacka: Ciało i głos. Teatr chórowy Marty Górnickiej / 311 Weronika Łucyk: „Chopin bez fortepianu" – muzyka we władzy spojrzenia / 328 Ewa Wąchocka: Głos, muzyka, ciało w teatrze radiowym / 346 Noty biograficzne / 367 Indeks nazwisk / 375