Pewnego dnia Peter Hartkamp usłyszał od swojej córki, iż wolałaby umrzeć niżeli iść do szkoły, i postanowił zabrać edukację swych dzieci we własne ręce. Założył w Holandii trzy wysoce innowacyjne szkoły demokratyczne, stając się specjalistą w dziedzinie edukacji, prawa oświatowego i praw dziecka. Swoje bogate doświadczenia opisuje w książce Zamiast edukacji przymusowej.
Czy im więcej edukacji, tym lepiej? Czy nauczanie jest tożsame z uczeniem się? Czy edukacja jest najróżniejsza? Czy egzaminowanie skutkuje udoskonaloną edukacją?
W książce Zamiast edukacji przymusowej Hartkamp odpowiada na te i inne pytania oraz demonstruje, jak możemy zapewnić dzieciom udoskonaloną edukację, zamiast tej opartej na przymusie. Swoje argumenty popiera wieloma solidnymi przykładami i źródłami. Opisuje działanie szkół demokratycznych oraz innych alternatywnych podejść, które na przestrzeni lat okazały się wydajne.
Zamiast edukacji przymusowej to książka dla każdego, kto szuka ulepszonej edukacji dla swych dzieci.
Peter Hartkamp jest jednym z moich bohaterów. Poprzez mnóstwo lat walczył o to, żeby prawdziwie demokratyczna edukacja – taka, która szanuje godność, inteligencję i niezwykłe naturalne zdolności do uczenia się młodych ludzi – stała się w Holandii legalna. W swej książce trzęsie filarami zbudowanymi przez obrońców edukacyjnego status quo i na naszych oczach je przewraca. Hartkamp nie jest marzycielem – jest realistą z inżynierskim wykształceniem, który wnosi mocne spostrzeżenia do analizy tego, w jaki sposób zostaliśmy kulturowo uwięzieni w nieefektywnym i nieludzkim systemie edukacji oraz jak możemy z tego więzienia uciec. Polecam tę książkę każdemu, komu zależy na dzieciach i na przyszłości typu ludzkiego.
Peter Gray, profesor psychologii na Boston College, autor książki Wolne Dzieci