Tytuł Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych Podtytuł Analiza ergonomiczna Autor Agata Cabała Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-469-1 linia Prace Naukowe UŚ; Pedagogika Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 ilość stron 294 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp / 9 Część I Teoretyczne podstawy badań nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych R o z d z i a ł 1 Zdania warunkowe w edukacji wczesnoszkolnej / 19 1.1. Analiza pojęć / 19 1.1.1. Kształcenie wczesnoszkolne / 21 1.1.2. Zdanie warunkowe / 24 1.1.3. Paradoks implikacji / 27 1.1.4. Zdanie a wypowiedź / 28 1.2. Zdania warunkowe w mowie, myśleniu i działaniu społecznym uczniów w wieku wczesnoszkolnym / 30 1.2.1. Właściwości umysłowości dzieci 7—10-letnich / 31 1.2.2. Zdania warunkowe a reguły gier i zasady innowacyjnania społecznego / 33 1.3. Zadaniowy rozmiar analizy zdania warunkowego / 35 1.4. Zdanie warunkowe jako narzędzie osiągania celów edukacji wczesnoszkolnej / 38 1.4.1. Funkcje okresu kontrfaktycznego gdyby… to… w myśleniu o przyszłości / 40 R o z d z i a ł 2 Semiotyka zdania warunkowego / 43 2.1. Syntaktyka zdania warunkowego / 43 2.1.1. Spójnik w zdaniu warunkowym / 46 2.2 Semantyka zdania warunkowego / 47 2.3. Pragmatyka zdania warunkowego / 49 R o z d z i a ł 3 Modalność zdania warunkowego / 55 3.1. Eksplikacja pojęcia modalności / 55 3.2. Kwalifikacja modalna zdań warunkowych / 58 3.3. Modalność epistemiczna zdań warunkowych / 63 3.3.1. Wykładniki epistemicznych postaw modalnych w zdaniach warunkowych / 65 3.4. Modalność deontyczna zdań warunkowych / 69 3.4.1. Charakterystyka dyrektyw teleologicznych / 74 3.4.2. Dyrektywy teleologiczne stwierdzenia — ujęcie modelowe / 79 3.5. Związek warunkowy, związek przyczynowy — relacje między treścią członów okresu warunkowego p i q / 84 3.5.1. Rodzaje warunków a typy zależności pomiędzy treścią członów warunkowych p i q / 86 3.5.2. Zdania warunkowe a prawa nauki / 89 Część II Badania własne nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych R o z d z i a ł 4 Metodologia badań własnych / 93 4.1. Refleksje metodologiczne / 93 4.2. Przedmiot badań, cel badań, problematyka badań / 96 4.3. Zmienne i wskaźniki / 104 4.4. Metody, techniki, narzędzia badań / 105 4.5. Organizacja badań, wybór terenu badań i badanej zbiorowości / 107 4.6. Charakterystyka badanej próby / 109 R o z d z i a ł 5 Zdania warunkowe ujęte w kategoriach i modelach / 113 5.1. Założenia teoretyczne i metodologiczne kategoryzacji zdań warunkowych / 113 5.2. Modele praktyczne zdań warunkowych / 119 5.3. Syntaktyka zdań warunkowych — rodzaje funktorów w wypowiedziach warunkowych autorów podręczników, nauczycieli i uczniów / 121 5.3.1. Rodzaje funktorów warunkowych a język pisany i język mówiony / 125 R o z d z i a ł 6 Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych / 128 6.1. Funkcje poznawcze zdań warunkowych (model I) / 129 6.1.1. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności wyjaśniania / 131 6.1.2. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności definiowania i innych czynności poznawczych z nią związanych / 136 6.1.3. Analiza porównawcza zdań warunkowych związanych z wyjaśnianiem i definiowaniem / 140 6.1.4. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności przewidywania i myślenia refleksyjnego / 141 6.2. Funkcje wychowawczo-praksyjne zdań warunkowych (model II) / 142 6.2.1. Funkcja wypowiedzi warunkowych w organizowaniu poprzez nauczyciela porządku na zajęciach / 145 6.2.2. Funkcja zdań warunkowych w ustanawianiu norm współżycia społecznego klasy szkolnej / 146 6.2.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności produktywnego działania — analiza na przykładzie dyrektyw teleologicznych / 148 6.2.3.1. Typy dyrektyw teleologicznych a nabywanie poprzez uczniów umiejętności sprawnego działania / 150 6.2.3.2. Warianty dyrektyw teleologicznych a nabywanie poprzez uczniów umiejętności skutecznego działania / 153 6.2.3.3. Stwierdzenia warunkowe dyrektywne nauczycieli i uczniów a rodzaj treści kształcenia / 156 6.2.4. Funkcja instruktażowa wypowiedzi warunkowych dyrektywnych / 160 6.3. Funkcje zadaniowe zdań warunkowych (model III) / 163 6.3.1. Funkcja zdań warunkowych w określaniu i dookreślaniu warunków wykonania zadania dydaktycznego / 164 6.3.2. Funkcja zdań warunkowych w demonstrujeniu przez ucznia propozycji rozwiązania zadania / 166 6.3.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności oceny, samooceny, kontroli, samokontroli / 168 6.4. Polifunkcyjność zdań warunkowych (model IV) / 170 6.4.1. Pochwała, docenienie, upomnienie, pouczenie, irytacja, wyrzut, a także inne komunikaty wyrażane za pomocą wypowiedzi warunkowych / 172 6.4.2. Rola zdań warunkowych w czynnościach zabawowych / 173 6.4.3. „Funkcje rozmaite" zdań warunkowych modelu IV — analiza na przykładzie wybranych kategorii zdań / 175 6.4.4. Zdania warunkowe w analizach jakościowych / 177 6.4.4.1. Zależność: zadanie—odpowiedź / 177 6.4.4.2. Warunek w zdaniach warunkowych / 180 6.4.4.3. Spójnik „bo" w zdaniach warunkowych / 182 6.4.4.4. Niespójność semiotyczno-dydaktyczna w zdaniach warunkowych / 184 Analizy podsumowujące. Poprawnieści w analizach zdań warunkowych / 187 Aneks / 197 Załącznik 1. Przewodnik do sporządzania protokołów z obserwacji zajęć w klasach I—III / 197 Załącznik 2. Przykłady zdań warunkowych w kategoriach syntaktycznych i semantyczno-pragmatycznych / 200 Załącznik 3. Tabele / 219 Bibliografia / 269 Summary / 285 Résumé / 287