Richard Rumelt, światowy autorytet w dziedzinie strategii i zarządzania, autor bestsellera Dobra strategia – zła strategia, demonstruje, jak rozpoznać kluczowe wyzwania i stworzyć dynamiczną i spójną strategię.
Powszechne błędy
Liczne badania pokazują, że liderzy często nie rozumieją, czym właściwie jest strategia ani jak ją wytwarzać, mylą też z nią cele finansowe („wzrost o 15% rocznie") i cele aspiracyjne („będziemy produkować wiodące na rynku produkty"). Z pomocą przychodzi Richard Rumelt i jego najnowsza książka, która radykalnie zmienia sposób, w jaki liderzy myślą i wykonują najważniejszą część swej pracy: tworzenie strategii.
Sedno sprawy
przez barwne historie – o tym, jak Elon Musk skupił się na pewnym aspekcie, który napędził sukces SpaceX, czy jak amerykańska armia poradziła sobie ze słabościami swojej strategii bojowej – Rumelt pokazuje zupełnie nową koncepcję pozwalającą znaleźć sedno strategii, czyli znaczący problem, który trzeba rozwiązać. Przedstawia też, co się dzieje z firmami, które wpadają w inercję i nie są w stanie zmienić swego kierunku. Udowadnia, że taki tok myślenia potrafił zgubić nawet największych, takich jak Nokia czy General Motors.
Esencja umiejętności strategicznych
Według koncepcji strategii Rumelta liderzy powinni w głównej mierze określić sedno kluczowych wyzwań, przed którymi stoją, czyli problemy zagrażające przyszłemu rozwojowi i sukcesowi – choć ich zarys może być trudny do uchwycenia – a następnie podjąć spójne i zdecydowane działania. Znalezienie sedna staje się podstawową umiejętnością stratega zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie dają się z łatwością rozwiązać, a na firmę oddziałują siły, które trudno zdefiniować.
Strategia to ciągła podróż
Tworzenie strategii trwa nieustannie, jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem. Liderzy, którzy są strategami, powinni być stale wyczuleni na prędko zmieniające się wyzwania biznesowe, gospodarcze i instytucjonalne, zagrażające przyszłemu sukcesowi, podstawowym wartościom, a choćby istnieniu organizacji. Dlatego, jak pisze Rumelt, muszą tworzyć dynamiczne strategie, które pomagają poradzić sobie z krytycznymi wyzwaniami, nie pozwalają utracić zasobów, wykorzystują pojawiające się szanse i dostosowują firmę do wymagań zmieniającej się rzeczywistości.
***
„Sedno strategii to prawdziwy strzał w dziesiątkę. Jest to książka, którą będę uparcie polecał moim ludziom, bo to najlepszy sposób na uczynienie z nich strategów".
— Simon Galbraith, dyrektor generalny i współzałożyciel Redgate
„Sedno strategii wyjaśnia, dlaczego Rumelt jest uznawany za światowy autorytet w dziedzinie strategii. Nad wyraz przyjemna w lekturze książka stanowi przewodnik po najtrudniejszych zagadnieniach i demonstruje, jak utorować sobie drogę do sukcesu nawet wbrew najtrudniejszym wyzwaniom".
— Andy D. Bryant, prezes zarządu Intel Corporation (2012–2020)
„Przekonująca i poręczna. Wnikliwa i nieuciekająca od niełatwych tematów rozmowa o rzeczywistych wyzwaniach stojących przed firmami oraz kreatywności potrzebnej do znalezienia bezprecedensowych rozwiązań".
— Rebecca Henderson, Harvard University, autorka książki Reimagining Capitalism in a World on Fire
„idealna książka. Rumelt zaprasza nas do marki dużych strategów, w której ciekawi, kreatywni i sprytni pokonują trudności dzięki dotarciu do faktycznej przyczyny rzeczywistego problemu i przełamaniu go".
— Chris Bradley, starszy partner w McKinsey i współautor książki Strategy Beyond the Hockey Stick