Koncepcja podręcznika wynika z formy zapisów zawartych w nowej podstawie programowej, a także ich układu. Rozkład materiału w podręczniku ściśle odpowiada propozycjom zawartym w podstawie i jest z nimi spójny. Podręcznik uwzględnia to,niemało z zawartych w nim treści będzie poprzez nauczycieli realizowanych w terenie. W podręczniku znajdą oni wskazówki i pytania aktywizujące, które mogą być dla ucznia zachętą do badania przyrody, rozwiązywania problemów lub wyjaśniania zjawisk. Aby zainteresować ucznia, autorki nieraz odnoszą się do jego własnych obserwacji. Do przeprowadzenia prostych doświadczeń uczeń powinien użyć przyrządy i materiały, które są mu należycie znane, a które może zastosować w nowej dla niego sytuacji. Wszystko to sprzyja rozbudzaniu kreatywności. Ważną rolę w innowacyjnym podręczniku odgrywają ilustracje, które w sposób obrazowy wpływają na wyobraźnię. Wspomagają proces uczenia się, upraszczają przyswajanie wiedzy, a równocześnie inspirują do myślenia i działania.