Nie chodzi o to, aby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi przeważnie o to, by robić właściwe rzeczy. - Peter F. Drucker sprawnOŚCI MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ Rozwój własny skutecznego menedżera ma kardynalne znaczenie dla rozwoju organizacji, czy będzie nią biznes, agenda rządowa, laboratorium badawcze, szpital czy jednostka wojskowa.
Tędy wiedzie droga do osiągnięć organizacji. Menedżerowie, pracując nad swoją produktywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Rozszerzają bowiem aspiracje − jednocześnie swoje własne, jak i innych.
w wyniku czego organizacja staje się zdolna nie tylko do lepszego funkcjonowania, lecz i do robienia wielu różnorodnych rzeczy, których nie robiła, a także do sięgania po świeże cele. Książka ta próbuje przedstawić najróżniejsze rozmiary menedżerskich osiągnięć w takiej sekwencji, by zachęcić Czytelnika do nauczenia się efektywności w zarządzaniu.
Nie jest to oczywiście podręcznik − choćby dlatego, iż jeśli wydajności może się ktoś nauczyć, to uczyć jej niewątpliwie nie można. Produktywność nie jest bowiem „przedmiotem”, ale kwestią dyscypliny.
Dla osiągnięcia sensownej efektywności nie starczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Skuteczność to coś odrębnego, coś innego. Ale nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu.
Nie wymaga – w sytuacji menedżera – czegoś specjalnie trudnego. Na produktywność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które demonstruje i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”. Poprzez 45 lat pracowałem jako konsultant z dziesiątkami menedżerów najrozmaitszych organizacji, sporych i niedużych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, z menedżerami amerykańskimi, europejskimi, latynoamerykańskimi, japońskimi, i nigdy nie natknąłem się na nawet jednego menedżera „z natury”, który aby się po prostu efektywnym urodził.
Wszyscy ci produktywni musieli się wydajności nauczyć. I musieli ją praktykować tak długo, aż stała się ich drugą naturą. Ale też wszyscy, którzy pracowali nad tym, żeby stać się wydajnymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy.
wydajności można się nauczyć, a co więcej – uczyć się jej trzeba. - Peter F. Drucker Peter Drucker jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących zarządzanie, autorytet świata biznesu. Uhonorowany w 2002 r.
Medalem Wolności, najwyższym cywilnym odznaczeniem w Stanach Zjednoczonych, uchodzi za ojca współczesnego zarządzania. Napisana w 1966 r. Książka Menadżer skuteczny do teraz uważana jest za pozycję konwencjonalną i lekturę obowiązkową dla wszelkich, których interesują koncepcje zarządzania, postępowości, przywództwa, produktywności i dostosowywania się do zmian.